רישיון נהיגה מעניק לאוחז בו חירות גדולה. הוא נעשה בלתי תלוי בתחבורה ציבורית, בהורים או חברים ויכול לקחת את הרכב ולהגיע לכל מקום אשר ירצה. זו הסיבה בגללה רישיון נהיגה נחשב לאבן דרך בתהליך ההתבגרות וההפיכה מנערים לאנשים בוגרים. עם הרישיון מגיעה כמובן גם אחריות גדולה. הנהיגה מציבה סכנות רבות וגם פיתויים – למשל לנסוע מהר או במצב של שכרות. לאור כל זאת, ישנן הגבלות מאד ספציפיות על מי יכול להוציא רישיון, מאיזה גיל, אילו מבחנים עליו לעבור וכיצד עליו להתכונן אליהם. הוצאת הרישיון היא תהליך ארוך יחסית אשר לוקח כמה חודשים. במהלך החודשים הללו צריך לעבור מבחן עיוני, מבחן מעשי ולעמוד בעוד כמה דרישות. בואו נעבור על התהליך במלואו בכדי לעזור לכם להתכונן אליו.
ההכנות לפני לימודי הנהיגה
תהליך הוצאת הרישיון מתחיל במבחן עיוני אשר נקרא גם 'מבחן תיאורטי'. אין מגבלת גיל כלשהי על הלימוד למבחן זה אבל קיימת מגבלה על הגיל המינימלי בו ניתן לגשת אליו. תצטרכו לחכות לגיל שש עשרה ושלושה חודשים, לא יום פחות, בכדי להגיע לאחת מלשכות משרד התחבורה או שלוחות שלהן ולעבור את המבחן. הוא כולל שאלות בנושאים מגוונים: מבנה הרכב והמערכות השונות, תמרורים, סימוני דרך, זכויות קדימה שונות, סוגי דרכים ומי רשאי לנוע על כל אחת, מהירויות מרביות בחוק ועוד רבים אחרים.
לאחר קבלת הרישיון, ניתן לנהוג אבל במגבלות מסוימות. מי שנמצא מתחת לגיל 24, מוגדר כ'נהג חדש' יהיה חייב בליווי של נהג ותיק בכל נסיעה וזאת למשך חצי שנה. למי שרוצה להתחיל את תהליך הלימוד נמליץ לחפש מידע על נהגים צעירים וחדשים באתר אסק רלב"ד. שם תוכלו להעמיק ולקבל תשובה לכל שאלה בנושא.
נגענו במבחן התיאוריה ובתקופת הנהיגה כנהגים חדשים. בואו נבין עכשיו כיצד מתנהל החלק העיקרי והוא לימוד הנהיגה המעשי.
לימודי נהיגה ומבחן מעשי
לימוד הנהיגה חייב לכלול מינימום של 28 שיעורים המוגדר בחוק. מומלץ לקחת את השיעורים הללו בתדירות כמעט יומית, ולא לרכז אותם על פני פעמיים שיעור כפול למשל. זה מוביל להטמעה טובה יותר של הנעשה בשיעור והשתפרות מיום ליום. השיעורים יעברו על נושאים שונים הכוללים נהיגה עירונית, נהיגה בין עירונית, חניות וכו'. חלק מהשיעורים יתבצעו בלילה בכדי לתרגל נהיגה בתנאי ראות לקויים. כאשר התלמיד והמורה יגיעו למסקנה שניתן לגשת למבחן, יזומן מבחן פנימי של בית הספר לנהיגה. הוא ייערך על ידי מנהל מקצועי בבית הספר. במידה והמבחן ייערך בהצלחה, יוזמן עבור התלמיד מבחן מעשי על ידי בוחן של משרד התחבורה. מבחן זה נקרא 'טסט חיצוני'. בשביל להירשם לטסט החיצוני, יש לשלם אגרה של 138 ש"ח למדינה ו229 ש"ח למורה הנהיגה (שיכולים לתת לכם טיפים מעולים למעבר חלק של הטסט החיצוני) במידה שהתלמיד עובר את הטסט החיצוני, הוא ישלם עוד אגרה של 93 ש"ח ויקבל רישיון נהיגה ומכאן יהיה כפוף לתקנות 'נהג חדש' אותן הזכרנו.
במידה והתלמיד לא יעבור את הטסט החיצוני, יהיה עליו לשוב ולערוך שיעורים. בשיעורים הללו יחזקו אצלו את המיומנויות הרגילות וגם יעבדו על הנקודות החלשות אשר הכשילו אותו בטסט החיצוני. לאחר כמה שיעורים, ניתן לגשת מחדש אל הטסט הפנימי ולאחריו זה החיצוני.
חשוב לזכור שלימוד הנהיגה מתבצע לא רק בשביל לעבור מבחן כזה או אחר. זהו לימוד אשר ישמש אותנו כל ימי חיינו בפעולה חשובה – נהיגה. לימוד טוב ומעמיק ייתן לנו יסודות טובים ויעזור לנו להתפתח ולהפוך לנהגים טובים ובטוחים לנו וליתר משתמשי הדרך.