בימינו – כאשר הפיתוחים הטכנולוגיים הם בשיאם וכאשר ילדים ונערים צעירים חשופים כל הזמן למסכים ולהרבה מאד מידע וגירויים מכל כיוון, האבחונים של קשיי למידה והפרעות ממשפחת הקשב והריכוז פשוט מרקיעים שחקים. אחד מכל ארבעה תלמידים במערכת החינוך סובל כיום מקושי במידה כלשהי בלימודים כאשר במקרים היותר קשים (שעדיין נפוצים מאד) מדובר בדבר מה שיכול להביא לפגיעה משמעותית בביטחון העצמי, לקשיים חברתיים, לפגיעה בתחושת המסוגלות ולקושי עצום להדביק את הפער בהמשך. לכן, הורים לילדים הסובלים מכך מחפשים כל הזמן פתרונות יצירתיים ואחד הפופולריים והיעילים שבהם כיום הוא פיתוח של אסטרטגיות למידה. מהן בדיוק אסטרגיות למידה ואיך מפתחים אותן? הנה כמה דברים ששווה בהחלט לדעת.
כלים פרקטיים ומעשיים
ובכן, התשובה לשאלה מהן בכלל אסטרטגיות למידה היא לא כל כך מסובכת למענה, ואולי כאן למעשה טמון סוד הקסם של השיטה. אסטרטגיות למידה יסייעו להתגבר על הקושי של תלמידים שמגיעים פעם אחר פעם לסיטואציות שונות בשגרת הלימודים בהן הם נכשלים ולא מצליחים למצוא תושייה להתגבר על הבעיה. האסטרטגיות הללו הן למעשה ארגז כלים המכיל בתוכו כלים פרקטיים להתמודדות עם קשיים מסוגים שונים בזמן למידה. הרעיון עצמו נוגע לקשיים בלימודים, אבל מדובר בכלים המאפשרים התנהלות נכונה ויעילה יותר בחיים עצמם ובכל סיטואציה שהיא ביום יום.
אסטרטגיות ארגון מידע מילולי
אחד הקשיים הנפוצים של תלמידים הוא לזכור כמויות גדולות של חומר שהוא חיוני להצלחה במבחנים ובעבודות. אסטרטגיות הלמידה בתחום הזה מתמקדות בחלוקה ברורה של קטעי מידע שונים והמרתם לתמונות ולעצמים ויזואליים. הקושי לזכור מידע מילולי נובע לרוב מלקות למידה כזו או אחרת ונמצא כי למי שסובל מלקות כזאת, הרבה יותר קל לזכור אלמנטים ויזואליים מכמויות טקסט גדולות.
אסטרטגיות תכנון זמן
השיטות הללו מצוינות לכל מי שהקושי בלימודים אצלו מתבטא ביכולת ירודה לחלק את הזמן, הן של הלמידה לקראת מבחנים, דרך הזמן הניתן לכל מבחן ועד שיעורי בית ומטלות. מדובר בשיטות פשוטות יחסית והדרך לסגל את האסטרטגיות הללו מחייבת התמדה עד אשר ההרגלים מופנמים במלואם ונטמעים באופן מלא. ניתן גם לקרוא עצות לניהול יעיל של הזמן שניתן לקרוא ברחבי הרשת כדי לייעל את אופן חלוקת הזמן.
אסטרטגיות לכתיבת טקסט
תלמידים רבים מרגישים כי בעת כתיבת טקסט כלשהו במבחן למשל, הם לא מצליחים לבטא את עצמם ולארגן את התשובה באופן יעיל, אפילו אם הם יודעים את התשובה. אסטרטגיות למידה של ארגון טקסט נרכשות על ידי היכרות ותרגול של תבניות כתיבה, המאפשרות לנסח תשובה בצורה סיסטמטית. היכרות עם תבניות כאלה מקלה רבות גם ברמה המנטלית על תלמידים המתקשים בתחום הזה.
היעזרו במומחים
זכרו – אסטרטגיות למידה הן דבר נרכש וכדי לסגל אותן באמת, מומלץ לפנות לאנשי מקצוע העוסקים בכך. רק על ידי התמדה ונחישות, אפשר לסגל את האסטרטגיות האלו ולהתגבר על קשיים משמעותיים בתהליכי הלמידה השונים.